• Čo získam?
  • Reklamný článok zadarmo s možnosťou troch odkazov!
Pridaj článok zadarmo

5 mýtov o antioxidantoch!

17/03/11 Tags: antioxidanty, zdravá strava

Antioxidanty – slovo, ktoré počul už každý z nás. Ich liečivá sila predáva výrobky po celom svete a všetci sa zrazu snažia konzumovať také potraviny, ktoré majú čo najvyšší obsah týchto látok. Podľa americkej profesorky z New Yorkskej Univerzity Marion Nestle, majú antioxidanty okolo seba určitú auru zdravia, ktorá z nich robí hrdinov bojujúci proti zlu v tele. Aj tu však treba byť realista. Pravda o ich nekonečnej liečivej a ochrannej sile, je totiž trošku iná.

MÝTUS # 1:Voľné radikály musia byť zničené?
Nie tak rýchlo!

Antioxidanty bojujú proti uvoľneným radikálom, čo sú nestabilné molekuly v tele, ktoré môžu spôsobiť mutáciu DNA. Hoci bývajú uvoľnené radikály spájané s vážnymi zdravotnými ťažkosťami ako napríklad s ochoreniami srdca, Parkinsonovou chorobou a rakovinou, nie sú to len zloduchovia. Uvoľnené radikály sú vedľajším produktom základného metabolického procesu zvaného oxidácia, čiže okysličovania. Sú preto nevyhnutné pre život.

Na druhej strane je prílišné množstvo týchto radikálov škodlivé. Emisie, cigaretový dym či prehnané vystavovanie sa slnečným lúčom môže generovať veľké množstvo uvoľnených radikálov, s ktorými bežná hladina antioxidantov nedokáže „bojovať“.

Musíme si byť preto istý, že to ani s jedným ani s druhým nepreháňame, a že množstvo antioxidantov v našom tele je dostatočne vysoké na to, aby dokázali bojovať so zvýšeným množstvom uvoľnených radikálov.

Čo robiť: v prípade, že máte zlozvyky ako napríklad spomínané fajčenie či prílišné opaľovanie sa, je načase začať s diétou. Ak je váš jedálniček obohatený o veľké množstvo ovocia a zeleniny, vaša strava je prirodzene a dostatočne obohatená o antioxidanty. Štúdie dokazujú, že aspoň päť druhov ovocia a zeleniny denne stačí na to, aby mohol človek žiť bez obáv z vážnejších ochorení.

MÝTUS # 2: Všetky antioxidanty sa vytvárajú rovnako!
Nie.

Existuje okolo 8 000 rozdielnych druhov antioxidantov, avšak nie všetky operujú tým istým spôsobom. Ak teda pracujete s matematikou typu: nepotrebujem dopĺňať vitamín E, lebo mám dostatok vitamínu C, ste na omyle. Ani všetok vitamín C na svete by totiž nedokázal nahradiť vitamín E, či akýkoľvek iný vitamín.

Kým niektoré antioxidanty excelujú pri boji proti konkrétnym typom uvoľnených radikálov, iné nemusia. Jednotlivé typy antioxidantov teda dokážu bojovať proti negatívnej prevahe uvoľnených radikálov len pri konkrétnych, vhodných podmienkach.

Profesor chémie z Univerzity v Scrantone, Joe Vinson vraví: „Rozmýšľajte o antioxidantoch ako o armáde. Potrebujete generálov, poručíkov, desiatnikov aj obyčajných pešiakov. Nepriateľa nikdy neporazíte len s generálmi.“

Čo robiť: Odviažte sa a skúste jesť aj veci, ktoré ste ešte neskúsili. Mnohé štúdie dokazujú, že ten kto má pestrý jedálny lístok, zložený zo širokej palety ovocia a zeleniny má najsilnejšiu ochranu DNA.

MÝTUS # 3: Všetky antioxidanty pochádzajú z ovocia a zeleniny.
Nie.

Celé rastlinné kráľovstvo – vrátane fazule, orechov, semienok a obilia – sú plné antioxidantov. Vytvárajú ich kvôli vlastnej ochrane pred predátormi a UV žiarením. Dôležité je držať sa ďalej od rafinovaných obilnín, pretože tie boli zbavené väčšiny ich antixodačných účinkov.

Antioxidanty sa môžu dokonca nachádzať aj v mäse, mliečnych produktoch a vajciach, ale len v takých, ktoré pochádzajú zo zdravo kŕmených zvierat nutrične bohatým krmivom.

Čo robiť: Jedzte celozrnné jedlá, fazuľoviny, orechy a semiačka pravidelne. Ak máte na menu mäso, uistite sa, že zvieratá boli kŕmené zdravo a že ich strava bola rastlinná s vysokým obsahom antioxidantov.

MÝTUS #4: Jedlá s pridanými antioxidantami sú zdravšie!
V skutočnosti nie sú.

Samotné označenie na obale nestačí. Treba si vždy podrobne preštudovať zloženie konkrétneho výrobku, aby človek zistil, že sa mu v skutočnosti dostáva len mierne zvýšenej dávky vitamínu E.

Netreba tiež očakávať, že takto obohatené potraviny sú schopné obsiahnuť všetky typy antioxidantov. Zvyčajne obsahujú jeden či dva druhy.

Čo robiť: Ignorujte prehnané reklamy a rozličné marketingové lákadlá, ktoré sľubujú vitamínovú bombu v pol litrovom nápoji. Sústreďte sa skôr na obsah daného výrobku. Netreba sa však na takéto potraviny spoliehať celkom – nikdy totiž žiadny produkt nenahradí pestrosť jedálnička pozostávajúceho zo širokej škály rozličných jedál. Ak však predsa len obľubujete určité produkty, pozrite sa aké je percentuálne zastúpenie rastlinných zložiek v nich, opakovane totiž platí, že ovocie a zelenina obsahujú najviac antioxidantov.

MÝTUS #5: Ak cvičím a beriem doplnky, budem zdravý!
Možno nie.

Pravidelné cvičenie vedie k zvýšenej oxidácii a k nárastu uvoľnených radikálov. To však nie je zlé. Pokiaľ je produkcia uvoľnených radikálov normálnou odpoveďou na cvičenie, brať veľkú dávku antioxidantov tesne po cvičení by mohlo zasahovať do prirodzenej a užitočnej odpovedi tela na cvičenie.

Vedci špekulujú, že oxidačné napätie podporuje citlivosť na inzulín a stratu hmotnosti, a pravdepodobne znižuje riziko cukrovky. Niektoré štúdie dokazujú, že branie doplnkov – napr. vitamínu C pri či po cvičení môže mať za následok stratu fyzickej sily a svalovej hmoty.

Čo robiť: Ak cvičíte, aby ste schudli, vaše antioxidanty by mali pochádzať z normálnej stravy, nie z doplnkov alebo produktov s doplnenými antioxidantami. Keď príde na antioxidanty, menej je niekedy viac.

Viac článkov tohto autora. >

Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /www/doc/www.napis.sk/www/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273