Pri predaji nehnuteľností si overte zásady na realitnom trhu

Pre ochranu klienta pri predaji nehnuteľnosti je najdôležitejšie, aby mal uzatvorenú platnú zmluvu s realitnou kanceláriou. V nej sú obsiahnuté vzájomné práva a povinnosti, a musí v nej byť jednoznačne uvedené, čo všetko je zahrnuté v provízii. Touto zásadou sa riadi aj najväčšia slovenská franchisingová realitná sieť na Slovensku DIRECTREAL, ktorá pri svojej činnosti postupuje v súlade s Obchodným zákonníkom a Etickým kódexom. Nekonajú tak však všetky realitné kancelárie, pretože sa medzi nimi nájdu aj také, ktoré sa neštítia nekalých praktík za účelom zisku. Informuje o tom konateľ DIRECTREAL Marián Paták.

,,Neodmysliteľnou podmienkou je nutnosť makléra navštíviť nehnuteľnosť, ktorú mieni predávať. Zo skúseností vieme, že je veľa takzvaných maklérov, ktorí nemajú ani potuchy o nehnuteľnosti, nejakej zmluve, alebo vzťahu s majiteľom. Slušná kancelária si dohodne s klientom buď pevnú províziu, alebo percentá z kúpnej ceny nehnuteľnosti. Samozrejmosťou je tiež, že cena v inzercii je konečná, vrátane provízie. Niektoré realitné kancelárie uvádzajú cenu bez provízie v snahe byť čo najlacnejší na trhu. A kto potom zaplatí províziu? Alebo robia zadarmo?“ zamýšľa sa M. Paták.

Poukazuje aj na to, že ak realitného makléra osloví pre spoluprácu iná realitná kancelária, je spravodlivé a slušné, rozdeliť si províziu podľa toho, kto, čo pre úspešný predaj spravil. Veľmi často sa tiež stáva, že maklér povýši svoj záujem nad záujmom klienta a vyžaduje od spolupracujúceho makléra, aby si svoju províziu navýšil. Ak si predávajúci nájde kupujúceho sám, realitná kancelária by mala zabezpečiť prevod nehnuteľnosti za zníženú províziu.

,,Pri naozaj profesionálnom prístupe si kupujúceho nemusíte hľadať sami, nájde vám ho realitná kancelária. Maklér musí majiteľa informovať o stave záujmu o jeho nehnuteľnosť, pretože mu zveril svoj majetok. Profesionálna firma využíva všetky marketingové nástroje na propagáciu nehnuteľnosti. Klient má právo, okrem internetu, žiadať aj ďalšie reklamné prostriedky – printové médiá, roznos letákov, nástenky atď,“ upozorňuje M. Paták.

Ďalej zdôrazňuje, že realitná sieť DIRECTREAL zaznamenala rôzne praktiky a zvyky obchodníkov s realitami, ktoré zavádzajú zákazníka, alebo sú v rozpore s dobrými mravmi. Tím spoločnosti preto pripravil zoznam najdôležitejších bodov, z ktorých by klienti mali mať jasno, čoho sa vyvarovať pri uzatváraní sprostredkovateľskej zmluvy. Tento zoznam je dostupný aj formou tlačenej verzie, na stránke www.dobrymakler.sk, kde je možné si dokument s otázkami stiahnuť, vytlačiť a mať so sebou pri uzatváraní zmluvy. Realitný maklér by mal jednotlivé body vysvetliť, prípadne podpísať, že veciam rozumie. V texte sú miesta na poznámky na odpovede, či tvrdenia makléra.

„Všetci sme iní, aj medzi nami sú na trhu rôzne spoločnosti, my sa však snažíme pristupovať k vzťahu klient – realitný maklér rovnocenne. Už samotný názov, direct – priamy, reálny, hovorí o pravdivom a zodpovednom prístupe. Myslíme si, že len vtedy môžeme pomenovať vzájomné ciele a očakávania. Vždy však budú medzi nami klienti, ktorí si neprajú spolupracovať s realitnou kanceláriou z rôznych dôvodov, na základe zlej skúsenosti, alebo nevedomosti. Aby ich bolo čo najmenej, našou úlohou je presvedčiť ich o kvalitách realitných maklérov a celého tímu,“ uzatvára M. Paták.

Viac informácií je na www.directreal.sk

Related Post